Webinar powinien być dokładnie zaplanowany. Wyobraź sobie, że przygotowujesz się do wystąpienia przed dużą publicznością na tradycyjnej konferencji – zastanawiasz się, jakie treści chcesz przekazać w konkretnym czasie, a później tworzysz prezentację, która zostanie wyświetlona na dużym ekranie. Podobnie z webinarem. Tu także istotny będzie skrypt.
Bez względu na to, czy planujesz wystąpienie na pojedynczym wydarzeniu jako prezenter, czy organizujesz cały cykl webinarów, powinieneś się skupić na scenariuszu. Dobrze napisany skrypt z punktami kluczowymi pozwoli po pierwsze odnaleźć się w całym wystąpieniu, nawet wtedy, gdy temat jest skomplikowany, po drugie – połączyć tematy przedstawiane przez kilku prelegentów tak, aby cały przekaz był spójny, po trzecie – płynnie przechodzić od jednej kwestii do drugiej w przypadku wydarzenia składającego się z kilku webinarów.
Dlaczego w ogóle tworzy się skrypty webinarów? Żeby skupić się na temacie i jak najjaśniej przekazać treści. Pamiętaj, że odbiorca chce uzyskać maksymalnie dużo informacji przestawionych w ciekawy, a jednocześnie konkretny sposób.
Zacznij pisanie skryptu od… początku. Zastanów się, jaki jest cel webinaru, do kogo będzie skierowane wydarzenie i co tak naprawdę interesuje Twoich słuchaczy. Możesz albo skorzystać z gotowego schematu, który wystarczy wypełnić treścią, albo spróbować stworzyć wszystko samodzielnie. W tym drugim przypadku weź pod uwagę poniższe punkty.
Punkt pierwszy – jako prelegent powinieneś najpierw powiedzieć kilka słów wprowadzenia. Po prostu się przedstawić i wyjaśnić, w jaki sposób będziesz się komunikował z uczestnikami. Czy poprosisz o wypełnienie ankiety, zrobisz sesję pytań i odpowiedzi na koniec, zareagujesz na zapytania na czacie, czy np. udostępnisz nagranie webinaru po wydarzeniu. Warto dodać informację o sobie – coś ciekawego, czego uczestnicy mogą jeszcze nie wiedzieć.
Punkt drugi – prezentacja. W zależności od tematu stwórz dokładne notatki, które pokażesz wszystkim odbiorcom w formie graficznej lub tekstowej albo przygotuj ogólny zarys przekazywanych informacji, np. w punktach. Obie formy są równie dobre, chodzi wyłącznie o to, żeby Tobie było wygodnie. W trakcie możesz opowiadać o swoim doświadczeniu, a jednocześnie przeplatać to ciekawostkami – albo historiami z życia, albo z internetu czy książek. Uwaga, pamiętaj, że po mniej więcej 20 minutach słuchacze zapewne poczują się nieco zmęczeni. Przeznacz chwilę na interakcję, wplecenie kwestionariusza lub po prostu na żart rozładowujący atmosferę.
Punkt trzeci – pytania i odpowiedzi. Webinar musi być interaktywny, dlatego zaplanuj czas na odpowiedzi na pytania uczestników. Omów albo te, które powtarzają się najczęściej, albo wszystkie, w zależności od możliwości czasowych.
Punkt czwarty – zakończenie. Nie zapomnij o pożegnaniu i przekazaniu informacji np. o możliwości pobrania plików lub odsłuchania całości jeszcze raz. Zaplanuj jedną planszę z danymi kontaktowymi. To ważne, żeby osoby biorące udział w wydarzeniu wiedziały, jak np. skorzystać z Twoich usług.
Na koniec kilka wskazówek ogólnych. Planując treść webinaru, pisz prosto. Krótkie zdania sprawdzają się dużo lepiej niż te wielokrotnie złożone. Postaw na uniwersalność języka, chyba że Twoja grupa docelowa to osoby o konkretnej płci albo w określonym wieku. Nie zapominaj o profesjonalizmie – nawet żarty trzeba włączać do prezentacji umiejętnie tak, żeby przypadkiem nikogo nie obrazić. Zwracaj uwagę na statystyki, wplataj np. daty i liczby, bo to nie tylko dobrze zapada w pamięć, lecz także uwiarygodnia całą wypowiedź. W miarę możliwości podziel się osobistymi historiami i doświadczeniami. To one czynią Twoje wystąpienie wyjątkowym – odróżniają je od konkurencji. Przy tym ludzie zwyczajnie lubią anegdoty, zwłaszcza takie, które mogą przekazać dalej. Jeśli planujesz, że zapis webinaru będzie dostępny przez dłuższy czas, zaktualizuj go albo zadbaj, żeby zachował uniwersalność.
Co jeszcze? Nie poprzestawaj na pierwszej wersji skryptu, chyba, że według Ciebie jest naprawdę idealna. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, pokaż scenariusz komuś z zewnątrz. Być może on będzie mógł Ci wskazać ewentualne punkty do dopracowania.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies.