Webinar to rodzaj prezentacji przeprowadzanej przez Internet w czasie rzeczywistym. Pozwala łączyć ludzi bez względu na to, gdzie się znajdują. Dla organizatorów dużym ułatwieniem jest brak konieczności rezerwowania sali, załatwiania transferów, noclegów i cateringu na przerwę kawową. Uczestnikom wystarczy komputer oraz dostęp do sieci. Proste?
Webinar nazywany również webinarium to wydarzenie online, które przyjmuje formę prezentacji, spotkania lub lekcji prowadzonej przez internet w czasie rzeczywistym. Co ważne, webinary są interaktywne – nie chodzi tylko o słuchanie tego, co ma do przekazania osoba mówiąca, lecz także o szansę na zadanie dodatkowych pytań i
dyskusję z uczestnikami. Najważniejszą zaletą takiego spotkania jest brak konieczności dojazdu na konkretne miejsce. Wystarczy komputer z dostępem do sieci i można brać udział w webinarze siedząc w domu, w pracy, na plaży albo w kawiarni.
Webinar sprawdza się zarówno w edukacji, jak i w marketingu. Bez wątpienia ta forma zyskuje coraz większą popularność, zwłaszcza w czasie pandemii. Tak naprawdę tylko od Ciebie zależy, do czego wykorzystasz webinary.
Najczęściej na przeprowadzenie webinarów decydują się firmy, których pracownicy są albo rozproszeni po kraju, albo działają zdalnie ze względu na sytuację na świecie. Taką formę szkolenia wybierają również ci, którzy chcą dotrzeć do jak największej publiczności – w związku z tym, że nie ma tu konieczności dojazdu i liczba osób biorących udział w zasadzie nie ma ograniczeń, dużo łatwiej trafić do naprawdę szerokiego grona. Przedsiębiorstwa wiedzą, jak ważne w dzisiejszym świecie stało się bycie na bieżąco,
dlatego doceniają możliwość szybkiej aktualizacji wiedzy osób zatrudnionych. Webinar zyskuje na popularności także jako forma marketingowa – można w ten sposób zaprezentować swój produkt i na bieżąco odpowiedzieć na pytania, które rodzą się w głowach potencjalnych klientów.
Co musi mieć osoba prowadząca, żeby móc przeprowadzić webinar? Tak naprawdę niewiele – komputer z dostępem do internetu, słuchawki, mikrofon i oczywiście wiedzę, którą chce przekazać. To wystarczy. Nie potrzebne są żadne dodatkowe umiejętności techniczne, nie ma konieczności instalowania oprogramowania ani kupowania specjalistycznego sprzętu. To naprawdę prostsze niż mogłoby się wydawać. Podobnie jest z uczestnikami – komputer, stały dostęp do sieci, słuchawki i w niektórych przypadkach dodatkowo mikrofon wystarczą, żeby korzystać z webinarów.
Jeżeli ma się temat, o którym chciałoby się opowiedzieć i świadomość, ile potrzeba czasu na przekazanie wszystkich informacji, trzeba zaplanować całe wydarzenie. Z pomocą przychodzą gotowe platformy z prostymi panelami administracyjnymi. Tam, w zależności
od potrzeb można ustalić datę i godzinę spotkania, a także dodać materiały przydatne w trakcie trwania webinaru.
Podstawą jest komunikacja z potencjalnymi uczestnikami, dlatego warto dobrze przemyśleć, kiedy poinformuje się o wydarzeniu i prześle zaproszenie – nieco inaczej podchodzi się do informowania o webinarach w ramach szkoleń firmowych, a inaczej do tych, które wymagają dotarcia do szerokiej grupy docelowej, np. do osób
zainteresowanych pracą w social mediach czy młodych mam szukających sposobu na rozwój własnej działalności.
Samo wydarzenie powinno być ciekawe. Chodzi nie tylko o rodzaj przekazywanych treści, lecz także o sposób i czas ich prezentacji. Warto wykorzystać możliwości techniczne, które dają webinary. Zaprezentować swój pulpit, przedstawić przygotowane wcześniej
grafiki lub wykresy, ale jednocześnie nie zapominać o osobach prowadzących – zazwyczaj jednej, dwóch albo trzech – to w końcu zazwyczaj dla nich uczestnicy dołączają do wydarzenia. I nie przedłużać spotkania w nieskończoność. Należy również uwzględnić możliwość zadawania pytań, np. na forum albo na czacie, żeby webinar faktycznie stał się interaktywny. Zapewne nie uda się odpowiedzieć na wszystkie pytania i wyjaśnić wątpliwości, ale szansa na reakcję jest tu bardzo ważna. A co jeśli w trakcie pojawią się tak zwane trolle? Przede wszystkim trzeba zachować spokój. Jeżeli korzysta się z pomocy moderatora, wystarczy poczekać, aż się tym zajmie. Gdy zaś działa się samodzielnie, najlepiej po prostu zablokować niechcianych słuchaczy.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies.